dijous, 9 de desembre del 2021

Celebració Sesshin Rohatsu 2021

Hostalets de Balenyà i El Salvador 


Del dissabte dia 4 al dimecres dia 8 de desembre, hem celebrat el Sesshin Rohatsu als Hostalets de Balenyà i a El Salvador, entre d’altres zendos de tot el món.

                                Capvespre del dia 4 a Catalunya                        Albada del dia 5 a El Salvador

Es tracta d’un sesshin especial degut a que es commemora la il·luminació del Buda, ocorreguda la matinada del dia 8 de desembre després d’una nit sencera de contemplació silenciosa, en veure l’estel del matí va assolir la il·luminació, exclamant: “Meravella de les meravelles intrínsecament tos els éssers són complerts i totals, dotats de virtut i de saviesa, però  a causa dels seus pensaments il·lusoris no aconsegueixen percebre això”.

La mestra Berta Meneses ha conduit presencialment el sesshin dels Hostalets i a través del zoom el del Salvador.

 


En el teisho de la nit del dissabte la mestra Berta ens feia esment de les 3 normes per un sesshin, que posava Yasutani Roshi un dels mestres fundadors de la nostra escola Sanbo Zen:

SILENCI, CENTRAMENT , INTERRELACIÓ (INTERSER)

El Tao ets tu mateix. El veritable camí ets tu. El Tao no és només el camí, tu ets el lloc de la il·luminació. Harmonia en el Zendo de devoció i de presencia.


El teisho del primer dia, continuant amb els koans de la col·lecció Hekiganroku, iniciats en l’anterior sesshin organitzat pels grups de Girona, va ser el cas nº 4 “Tokusan va amb el seu fardell”

“L’actitud de qui jutja o només veu l’aparença, com ens passa a tots i en aquest cas a Tokusan al veure a Ryutan, un vellet petit i encorbat, on no sap veure-hi ni el drac ni el llac.

La foscor externa és la foscor interna, tot el que sé, tot el que tinc sovint és foscor per resoldre la situació actual.

Tokusan cada vegada serà menys ego, menys dual i mostrarà cada vegada més la seva essència a mesura que anirà envellint”.

 

                      Composició de pi kuromatsu sobre roca (pi negre japonès) en la sala del dokusan

El teisho del segon dia, va ser el corresponent al koan nº 5 “El gra d’arròs de Seppô”

“Ets capaç de tallar el que t’impedeix ser un Buda? Es tracta d’una resolució interior, acceptant la realitat, la condició que cadascú tenim.

Ser molt més contemplatius. Receptivitat conscient de la realitat tal qual és.

Ens hem de deixar fluir sense perquès, sense per a què”.


 El tercer dia va ser el koan d’ “Echû pregunta per Buda”, el nº 7 del Hekiganroku.

“Es tracta de Hôgen un dels mestres predilectes de Yamada roshi. Un mestre molt culte, expert en la Sutra Avatamsaka, successor de Seppô.

Com penetrar en l’origen de tots aquests textos? Només en la profunditat del silenci es connecta amb l’espai íntim, on em connecto....un encontre inefable que és suport i certesa per qualsevol cosa...”

És una percepció instantània, ah! si, si, ja ho veig diu Hakuin:

Quan en la foscor de la nit

escolto el so d’un corb que no gralla,

com recordo el meu pare

del temps que ell encara no havia nascut. 

Aquest dimarts, tercer dia del sesshin aquí als Hostalets la celebració litúrgica tindrà un caire especial. 

Farem una celebració per la mort de la Montserrat Cañís ocorreguda el dia 2 de desembre.

 

La Montserrat va ser una de les persones fundadores de la nostra Sangha. 

La cerimònia va ser semblant a la que es realitza en els kenshukais de mestres,  quan mor un d’ells. 

Mentre es recita la Sutra Kanzeon de manera interrompuda per tota la Sangha, un a un ens apropem a l’altar i encenem una vareta d’encens.


El principal propòsit de la cerimònia és ajudar a la Montserrat enviant el nostre amor a través de la sincera recitació i de l’ofrena de l’encens, per invocar la saviesa dels antics mestres en la transició d’un costat de la vida a l’altre. 

                                     ..........................................................

El teisho del dia 8 de desembre va ser el corresponent al koan nº 6 del Hekiganroku.

“Cada dia és un bon dia”

 

Un teisho adequat pel darrer dia, en que retornarem a les ocupacions, a les condicions particulars del dia a dia.

 

“Passi el que passi puc permetre’m dir que “cada dia és un bon dia”?

Suficient espai de silenci i de contemplació diari per poder dir sempre, sigui quina sigui la meva situació que “cada dia és un bon dia”

Aprendre a morir en cada cosa, moment a moment, a coses que ja no pertanyen al moment.

Aprendre la total llibertat, és el món lliure de l’ego. Vivint la vida sent tu el protagonista”

El Salvador

Els teishos de El Salvador han aprofundit a l'entorn de dos dels textos fonamentals de la tradició Zen:

El Shinjinmei, "el poema de la fe en l'esprit" escrit pel 3er patriarca xinès Sôsan Daishi, que comença
així: 

El gran camí no és dificíl,
només li repel·leix haver d'escollir i seleccionar.

Si no hi ha rebuig ni aferrissament,
tot és clar i evident.

     i acaba 


La ment-cor de fe és no-dos,
no-dos és la ment cor.
.
Les paraules no aconsegueixen expressar-ho;
no pertany al passat, ni al futur, ni al present.


I el Zazen Wasan," el càntic de lloança al zazen" de Hakuin Zenji,

Totes les criatures, en el fons, són budes,
passa com amb l'aigua i el gel: no hi ha gel separat de l'aigua,
i separats de les criatures no hi ha budes.

i acaba

En aquest instant, què et falta?
Se't manifesta nirvana,
el lloc on ets és la terra pura.
Tu ets cos de Buda. 



Hostalets de Balenyà